Close-up af tiger

Skarp kritik af Gucci-kampagne med tigre

Nyheder

Tigre er ikke modeaccessories eller fotorekvisitter. Derfor finder vi og mange andre dyreorganisationer det respektløst, at Gucci bruger tigre i deres nye reklamekampagne.

I disse dage hylder det internationale modehus Gucci det kinesiske Tigerens År ved at have en smuk tiger i deres reklamer og på deres sociale mediekanaler.

Både vi og en lang række andre dyreorganisationer har rejst kritik af denne brug af tigrene som rekvisitter, der skal sælge luksusbrandets varer. Vi er i alt 50 organisationer, der har sendt et åbent brev til Gucci, hvor vi opfordrer modehuset til at stoppe med at glorificere vilde dyr i fangenskab og fjerne tigrene fra alle deres reklamer.

”Vi bør bruge Tigerens År på at skabe opmærksomhed omkring, at tigre skal respekteres og beskyttes i stedet for at bruge dem som fotorekvisitter,” siger Stephanie Kruuse Klausen, kampagnemedarbejder i World Animal Protection Danmark.

Reklametigrene sender et dårligt signal

Gucci understreger, at tigre og modeller ikke har været i samme rum, men at man har indsat optagelserne af tigrene digitalt i reklamerne. Ydermere har de samarbejdet med en amerikansk dyreorganisation for at sikre, at dyrene ikke led overlast.

Vi mener dog ikke, at det ændrer problematikken i brugen af tigre i reklamerne, hvor man bl.a. ser en tiger blive aet af et menneske:

”Selvom billederne og videoerne er lavet digitalt, så sender Gucci et dårligt signal ved at portrættere tigre som kæledyr og luksus-accessories. Hvad enten dyrene er indfanget fra naturen eller avlet under problematiske forhold i fangenskab, lider de under det unaturlige liv, det er for en tiger at blive tvunget til at posere på billeder. Når man udstiller tigrene som fotorekvisitter, så blåstempler Gucci jo netop brugen af tigre til fotorekvisitter,” udtaler Stephanie Kruuse Klausen.

Kun få tigre tilbage i naturen

I dag er der blot cirka 3.900 tigre tilbage i naturen. Til sammenligning menes der er at leve omkring 10.000 tigre i fangenskab alene i USA, hvor det fortsat er tilladt at holde dyrene som kæledyr eller bruge dem til underholdning, som det bl.a. er portrætteret i Netflix-serien Tiger King.

Vi vil have Gucci til at anerkende, at tigre er vilde dyr, der hører til i naturen, ikke i fangenskab.

Læs det åbne brev til Gucci

Læs også: 5 gode grunde til at sige nej til tigerunderholdning

Vil du vide mere