Starbucks-impossible-breakfast-sandwich

Nu kan amerikanske Starbucks-kunder fravælge kød

Nyheder

Starbucks har netop lanceret en morgenmadssandwich med plantebaseret kød i USA – et af de lande, hvor der spises allermest kød. Det er sket efter møder med os.

Millioner af amerikanere besøger hver dag kaffebarskæden Starbucks, og mange køber en morgenmadssandwich sammen med morgenkaffen. 

Nu har de amerikanske forbrugere fået mulighed for at spise mindre kød, selvom de har smag for denne hurtige morgenmad – i lighed med forbrugerne i Canada og Kina, hvor Starbucks indenfor det seneste år også har valgt at tilbyde plantebaserede sandwicher.

Michael Kobori, der er ansvarlig for Starbucks’ bæredygtighedsarbejde, siger: 

”Pga. efterspørgsel fra forbrugerne er vi igennem årene begyndt at tilbyde plantebaserede alternativer til komælk som f.eks. soja-, kokos-, mandel- og havremælk. Vi er glade for med denne nye sandwich at kunne udvide vores plantebaserede menu til også at omfatte mad.”

Mindre kødforbrug = færre dyr i den industrielle produktion

Lanceringen af den plantebaserede sandwich er sket i kølvandet af en række møder mellem Starbucks USA og vores amerikanske kontor. Møderne havde fokus på plantebaserede alternativer til kød, dyrevelfærd og vigtigheden af at mindske kødproduktionen.

Vi mener, at det er vigtigt at give forbrugerne mulighed for at spise mindre kød. Når store virksomheder som Starbucks tilbyder alternative, plantebaserede proteinkilder, kan det være med til at forbedre forholdene for dyrene i den industrielle produktion.

Industriproduktionen af landbrugsdyr opstod for at imødekomme den konstant voksende efterspørgsel på kød. USA er blandt de lande i verden, hvor forbrugerne spiser mest kød, så hvis efterspørgslen på kød nedbringes her, vil det føre til færre dyr, der lever under elendige forhold.

starbucks

Flere forbrugere vil have alternativer til kød

Meget tyder på, at der er ved at ske en holdningsændring blandt de amerikanske forbrugere. En nylig Gallupundersøgelse viste, at en ud af fire amerikanere har spist mindre kød de seneste 12 måneder. En markedsanalyse har samtidig vist, at mere end en ud af fem amerikanere vil have restauranter til at sætte flere plantebaserede retter på menuen.

Arbejdet med Starbucks er en del af vores amerikanske kontors kampagne for at nedbringe kødforbruget. Målet er at få folk til at spise mindre kød og kun købe kød fra dyr, der har haft et godt liv.

Læs om vores arbejde for landbrugsdyr >>

Vil du vide mere