Musikstjerner lover ikke at udnytte vilde dyr

25. Juli. 2019

Cyndi Lauper, Leona Lewis, rapperen Eve og produceren Jake Gosling er blandt de store musiknavne, der hjælper os med at sætte fokus på udnyttelsen af vilde dyr i underholdningsindustrien.

Musikindustrien har en enorm indflydelse. Når vilde dyr optræder i musikvideoer eller sceneshows, ser millioner af mennesker over hele verden det. 

Derfor har vi siden marts i år opfordret sangere og musikere til at forpligte sig til aldrig – eller aldrig igen – at bruge vilde dyr i fangenskab i deres optrædener eller musikvideoer. 

Ved at dele deres løfte på de sociale medier med hashtagget #Promise4Wildlife kan kunstnerne inspirere såvel andre i branchen som deres fans til at beskytte vilde dyr.

#Promise4Wildlife

Musikvideoer kan sætte et dårligt eksempel

Katie Hobbs, der er ansvarlig for vores samarbejde med musik-kunstnerne, siger:

”Cyndi Lauper har omkring 2,7 millioner følgere på Facebook, hvor hun slog sit #Promise4Wildlife-løfte op. Det giver budskabet en enorm gennemslagskraft. Når indflydelsesrige kunstnere tilføjer deres stemmer til vores, er det som en kæmpe megafon, der spreder budskabet over hele verden.”

Cyndi Lauper afgiver sit #Promise4Wildlife-løfte på Facebook

Katie forklarer, hvorfor det kan have store følger, når der optræder vilde dyr i musikvideoer eller koncerter:

”Der er for eksempel en meget populær musikvideo, som er blevet set mere end 2,8 milliarder gange på YouTube. I den optræder der mange forskellige vilde dyr i fangenskab. Det sender et meget skadeligt budskab om, at det er i orden at behandle vilde dyr sådan og være i fysisk kontakt med dem.”

Hun fortsætter: ”Sandsynligvis får nogle fans lyst til selv at komme så tæt på et vildt dyr. Det kan føre til en øget efterspørgsel på for eksempel tiger-selfies, elefantridning eller delfinshows. Direkte eller indirekte giver det næring til den globale handel med vilde dyr.”

Sig nej til underholdning med vilde dyr:

Skriv under

Optrædende vilde dyr skal forvises til historiebøgerne

Mere end en halv million vilde dyr lider i fangenskab verden over, hvor de mishandles og udnyttes til at underholde mennesker. Millioner af andre vilde dyr tages fra naturen eller avles i fangenskab for at blive brugt som eksotiske kæledyr eller til traditionel asiatisk medicin.

For at slutte sig til kampagnen, skal medlemmer af musikindustrien blot dele en af vores ’Wild Animal Promise’-billeder på et af de sociale medier og bruge hashtagget #Promise4Wildlife og/eller #TeamWildlife. 

”Vi ønsker at gøre brugen af vilde dyr i musikvideoer og optrædener til noget, der kun findes i historiebøgerne. #Promise4Wildlife handler ikke om at pege fingre eller kritisere dem, der tidligere har brugt vilde dyr. Det handler om fremtiden og om sammen at skabe en bedre verden, hvor vilde dyr får lov til at forblive, hvor de hører til: I naturen,” slutter Katie.

Læs mere på worldanimalprotection.org/promise4wildlife >>

”Vi ønsker at gøre brugen af vilde dyr i musikvideoer og optrædener til noget, der kun findes i historiebøgerne."

Del i dit netværk:

Pinterest