Windstreek kyllingefarm i Holland giver bedre leveforhold til slagtekyllingerne.

Kyllingevelfærden helt i bund hos fastfoodkæder

Nyheder

McDonalds, Burger King og KFC bruger kyllinger, som lever under alt for dårlige standarder. Det fastslår vores nye rapport.

Stuvet sammen i bure uden nogensinde at se en ægte solstråle. Sådan er livet for de kyllinger, som fastfoodkæder som McDonalds, Burger King og KFC har på menukortet. 

Mange af dyrene lider med sår og skader, inden de når endedestinationen på slagteriet for at blive brugt i en burger eller nugget.

Mere end 10 mia. slagtekyllinger i den industrielle produktion lever under helt uacceptable forhold.

Det fremgår af rapporten 'The Pecking Order 2020' som vi for andet år i træk har udgivet (se resultaterne fra sidste års undersøgelse her). Her har vi undersøgt fastfoodkædernes ambitioner, gennemsigtighed og hvad de har forpligtet sig til, når det gælder dyrevelfærden hos deres kylling:

  • Hvor stor betydning tillægger den enkelte fastfood-kæde kyllingernes velfærd?
  • Hvilke løfter er fastfood-kæderne kommet med for at forbedre kyllingernes velfærd?
  • Hvor tydeligt er det for omverdenen, at fastfood-kæden lever op til sine løfter?

10 mia. kyllinger lider hele deres korte liv

Velfærden scorer skræmmende lavt i undersøgelsen. Uden at vide det spiser mange forbrugere kød fra dyr, der har været igennem frygtelige lidelser, før de er endt på menukortet. 

”Mere end ti milliarder kyllinger får aldrig mulighed for at se solen eller vokse og agere naturligt. Deres liv er i stedet fyldt med smerte, stress og frygt. Der er ingen undskyldning. De her ikoniske virksomheder har magt nok til at kunne gøre en ende på de lidelser, som de forårsager for at sikre deres eget overskud,” siger Esben Sloth, kampagneansvarlig hos World Animal Protection Danmark.

The Pecking Order rangordner fastfoodkæderne i forhold til dyrevelfærd

KFC har forbedret sig – men mange halter bagefter

Kun tre ud af ni kæder bliver vurderet til at have en score højere end ’dårlig’. Heriblandt er KFC, som efter sidste års undersøgelse ændrede adfærd i en række europæiske lande – dog ikke Danmark. Og selvom dyrenes velfærd i disse lande er forbedret, er der stadig langt igen for fastfoodindustrien.

”Hatten af til KFC for at hjælpe kyllingerne i flere europæiske lande, men det er altså kun begyndelsen. Der er brug for, at der bliver gjort meget mere i industrien. Nogle lande halter voldsomt bagefter, og i nogle tilfælde er standarden blevet forringet yderligere. Virksomheder som Burger King får med rette en masse positiv omtale for deres burgere og nuggets uden kød, men den nyskabelse skal ikke bruges til at maskere den lidelse, der foregår på kylllingefarme rundt om i verden hver dag,” siger Esben.

Fastfoodkæderne kan gøre en kæmpe forskel for dyrene

Vi håber, at disse globale virksomheder vil gå forrest og sikre, at kyllingerne har et liv, der er værd at leve. Virksomhederne har en oplagt mulighed for at bruge deres magt til at forbedre livet for hundrede millioner af dyr.

De ni restauranter, som vi har undersøgt, er: KFC, McDonalds, Burger King, Subway, Starbucks, Nando’s, Pizzahut, Dominos PLC, Dominos Inc. Heraf er KFC, McDonalds, Burger King, Subways og Starbucks blevet undersøgt på det danske marked.

Læs rapporten

Vil du vide mere