Instagram har lyttet: Slut med selfies, hvor vilde dyr lider

04. December. 2017

Med underskrifter fra over 250.000 dyrevenner har vi påvirket Instagram. Det store sociale medie vil nu gøre brugerne opmærksomme på, at mange vilde dyr lider på grund af selfies.

Når du lægger en selfie op på Instagram med en tiger, abe, dovendyr eller et andet vildt dyr, sender Instagram dig nu en advarsel om, at dyremishandling af vilde og truede dyr ikke er tilladt på Instagram. Og når Instagram-brugere fra nu af søger på hashtags, der er associeret med skadelig behandling af dyr eller miljø, vil de bliver mødt af en popop-skærm. Den oplyser om, at mange dyr lider, når de bliver udnyttet til selfies. 

En ung tiger i et bur ved en turistattraktion i Thailand. Her kan turister betale for at tage billeder med vilde dyr.

Underskrifter har hjulpet os i dialogen med Instagram

Vi har igennem et stykke tid været i dialog med Instagram om det uetiske ved at fjerne vilde dyr fra deres naturlige leveområder og lade dem leve i fangenskab – blot for at turister kan tage selfies med dem. 

I dialogen har vi brugt underskrifterne fra over 250.000 dyrevenner, der tager afstand fra selfies, hvor vilde dyr lider. Og vi har fremvist vores undersøgelse, der afslørede en voldsom stigning i antallet af selfies med vilde dyr. Der er kommet næsten 300 % flere selfies med vilde dyr på Instagram siden 2014 – og mere end 40 % af tjenestens selfie-fotos med vilde dyr er decideret skadelige for dyret, fordi personen på billedet krammer eller holder det vilde dyr. 

Og nu har Instagram altså lyttet. Det glæder Gitte Buchhave, direktør for World Animal Protection Danmark:

”Det er et utroligt vigtigt skridt, Instagram tager i dag. Vores undersøgelser af omfanget af selfies med vilde dyr var ærlig talt chokerende læsning for os – og tydeligvis også for Instagram. At mere end 800 millioner brugere fra i dag kan blive mere bevidste om, at selfies med vilde dyr ikke er nogen god idé, er et kæmpe skridt i den rigtige retning.”

En elefant står lænket ved en turistattraktion i Asien

Nu når budskabet ud til mange millioner mennesker      

De fleste turister, der tager selfies med vilde dyr, holder meget af dyr. De ved ikke, at dyrene lider hele livet for deres hurtige selfies skyld. Men med Instagrams nye tiltag vil budskabet nå ud til langt flere mennesker. Instagram har 800 millioner brugere, og når de søger efter selfies med vilde dyr, vil de nu få at vide, at det er skadeligt for vilde dyr at blive brugt som fotorekvisitter.

”Det er et meget stort skridt, vi i dag tager sammen med Instagram. Når en stor spiller som Instagram tager selfies med vilde dyr seriøst, kan det reelt gøre en forskel for dyrene. For ved at Instagram stopper brugerne, inden de deler og giver dem den nødvendige oplysning, så hjælper de med at nå folk der, hvor de er. Og oplysning er den bedste måde at komme denne dille til livs på,” siger Gitte Buchhave.

Dyrene ser måske glade ud på selfierne – men det er misvisende. Ofte tages de fra naturen og bliver brutalt behandlet for at gøre dem føjelige. Kontakten med mange fremmede mennesker dag og dag ind er stressende og traumatiserende for dem.

Du kan stadig skrive under på, at du kun vil tage dyrevenlige selfies >>

"Vores undersøgelser af omfanget af selfies med vilde dyr var ærlig talt chokerende læsning for os – og tydeligvis også for Instagram." Gitte Buchhave, direktør for World Animal Protection Danmark.

Del i dit netværk:

Pinterest Google +