Turist og dyrepasser med koala i Lone Pine, Queensland, Australien

Australsk turistmagnet: Koalakram og delfinsvømmeture

Nyheder

Australske turistbureauer og dyreparker udnytter vilde dyr som koalaer og delfiner til turistkram, fotos, svømmeture og andre oplevelser, hvor turister betaler for at komme i nærkontakt med dyrene.

Hvad har Obama, Woszniacki, Kardashians og det britiske kongehus til fælles med præsident Putin? De har alle sammen været i Australien og fået et koalakram foreviget og delt på internettet.

I vores nye rapport kritiserer vi den australske brug af bl.a. koalaer som turistmagneter.

”Koalaen er et fantastisk dyr, så det er helt forståeligt, at det tiltrækker turister fra hele verden at få taget et billede, mens de krammer eller kæler dyret,” siger Stephanie Kruuse Klausen, kampagneansvarlig i World Animal Protection Danmark og fortsætter:

”Men det er desværre kun turisten, der har glæde af oplevelsen. Dyrene bliver stressede og utilpasse og har på ingen måde lyst til den nære kontakt med mennesker. Koalaer er ikke flokdyr. I naturen fortrækker de at sove det meste af dagen fremfor at være i kontakt med artsfæller eller mennesker”.

I Sea World, Australien, kan turister betale for at komme i vandet med delfinerne og klappe dem

Koala i Dreamworld, Queensland går på omgang mellem besøgende, der klapper og krammer den.

Australsk varemærke

Koalaen har i årtier været et tilløbsstykke for turister i Australien til trods for, at man allerede i 1995 gjorde nærkontakt med koalaer ulovligt i New South Wales. Siden har flere andre stater fulgt efter med forskellige regler for, hvor tæt en kontakt man må have til dyrene. 

I nogle stater er det ulovligt at holde dyrene selv, men man må gerne røre ved dyret, mens det bliver holdt af en medarbejder i dyreparken. Andre steder som i Queensland er der ingen regulering på området.

Derfor findes der adskillige reklamer for koalakram på regeringens egne turistsider, der annoncerer med nærkontakt og fotos med det bløde dyr i forskellige australske dyreparker. 

”Det er trist, at man fra officielt hold reklamerer for den slags udnyttelse af vilde dyr. Ved de her fotosessions når koalaen igennem 20 fremmede menneskers hænder på blot 30 minutter. Det er jo helt absurd, at et dyr, der i naturen sover omkring 20 timer i døgnet, skal bruge så mange ressourcer på menneskelige kontakt, som holder den vågen og stresser den. Der er jo tale om direkte mishandling af det stakkels dyr,” siger Stephanie Kruuse Klausen.

Delfiner og andre vilde dyr udnyttes også

I Sea World, Australien, kan turister betale for at komme i vandet med delfinerne og klappe dem

I Sea World i Queensland, Australien, kan de besøgende betale for at klappe delfinerne.

Koalakram er ikke den eneste form for udnyttelse af vilde dyr, der tjener til at tiltrække betalende turister i Australien, viser vores rapport. Også delfiner, tigre, krokodiller m.fl. bliver udnyttet til lignende aktiviteter.

I Queensland tilbyder mere end 90 % af zoos, temaparker og andre turistattraktioner, at de besøgende kan kramme, svømme med eller fodre vilde dyr i fangenskab.

Et af disse steder er Sea World, en af de havtemaparker i verden med flest delfiner i fangenskab. Delfinerne, som er stedets hovedattraktion, lever i klorfyldte bassiner, der på ingen måde kan opfylde de intelligente havpattedyrs naturlige behov. 

Flere gange dagligt optræder delfinerne med unaturlige tricks i store shows, og de besøgende kan betale for at komme ned i vandet med delfinerne for at klappe dem og få taget billeder sammen med dem.

”Vi er blevet klogere på den effekt, som vores omgang med vilde dyr har. Hverken koalaer, delfiner, tigre eller andre vilde dyr bør udstilles som fotorekvisitter på vores Tinder- eller Facebookprofil. Vilde dyr hører til i naturen, ikke på armen af mennesker eller som optrædende cirkusklovne,” siger Stephanie Kruuse Klausen.

Mens mange andre store rejseselskaber er stoppet med at tilbyde delfinunderholdning, tjener TUI Group stadig penge på delfinerne og sender bl.a. gæster til Sea World i Australien. 

Hjælp os med at lægge pres på TUI:

Skriv under

Læs rapporten

Vil du vide mere