Ny kurs hos Burger King og Tim Hortons vil give millioner af kyllinger i Nordamerika et bedre liv.

En halv million dyrevenner kræver, at KFC forbedrer kyllingernes liv

Nyheder

Mere end 500.000 har bakket op om vores underskriftsindsamling, der opfordrer KCF til at give slagtekyllinger et bedre liv. Nu er underskrifterne overrakt.

Glem slogans, jingler og smarte reklamer. Virkeligheden er, at de kyllinger, der ender på menuen hos fastfoodkæden KFC, har lidt hele deres liv.

Underskrifterne er overrakt

Den 16. oktober overrakte vi de over 500.000 underskrifter, vi har indsamlet, på KFC’s hovedkontor i Louisville, Kentucky. Det var her, den allerførste KFC-restaurant åbnede i 1940.

image7

Vores amerikanske kollegaer på vej til at overrække underskrifterne i Louisville, Kentucky

Ugen før havde vi mødtes med KFC’s moderselskab, Yum! Brands. De gav udtryk for, at de bekymrer sig om dyrevelfærd og ser frem til at samarbejde med os. Det er nye toner. KFC har hidtil afvist at ændre praksis og har ikke villet forpligte sig til at gøre en forskel for kyllingevelfærd på globalt plan.

Derfor er vi er meget taknemmelige over, at så mange dyrevenner har skrevet under. Presset fra de mange underskrifter har nu hjulpet os med at åbne op for en konstruktiv kommunikation med KFC.

I den fortsatte dialog med KFC er det vigtigt for os at sikre, at de tiltag, virksomheden forpligter sig til, reelt kommer til at gøre en forskel for slagtekyllingerne.

Industrikyllingernes mareridt

KFC får deres kyllinger fra den industrielle produktion, hvor dyrene lever tæt presset sammen i store haller, ofte uden dagslys, og uden mulighed for at udføre naturlig adfærd.

De fleste slagtekyllinger er avlet til at vokse unaturligt hurtigt. Det er voldsomt belastende for deres ben og indre organer. Mange slagtekyllinger har kroniske smerter hele deres korte liv. 

Meget af tiden sidder og ligger kyllingerne i deres egen afføring. Den tætte koncentration af afføring danner ammoniak, der svider deres hud og giver dem slemme sår. Den hurtige vækst giver kyllingerne svage knogler, så de let bliver halte og får deform knoglevækst. 

nn

Kyllinger tæt presset sammen i den industrielle produktion

Stemningen blandt forbrugerne er med os

Vi opfordrer på det kraftigste KFC til at bruge kyllinger, der er avlet til at vokse langsommere og mere naturligt. Og til at købe deres kyllinger fra steder, hvor dyrene har mere plads, lys og mulighed for at udføre naturlig adfærd. Det vil betyde sundere, gladere og mere aktive kyllinger.

En række andre fastfoodkæder som Burger King, Subway og Starbucks har offentligt lovet at forbedre slagtekyllingernes liv – i hvert fald i USA.

Jonty Whittleton, der leder vores kampagne mod KFC, siger: ”Kyllinger er hovedingrediensen i KFC’s multimilliard-forretning. Men kyllingerne får ikke engang opfyldt deres mest basale behov. Deres liv er den rene elendighed.” 

Han fortsætter: ”Stemningen blandt forbrugerne er med os – nu må det være nok. Vi fortsætter med at gå i dialog med KFC og andre virksomheder for at få stoppet den grusomme praksis. Og vores støtter er med os på hvert eneste skridt af vejen.”

Vil du vide mere